Prikkels

Wat hebben we toch allemaal een drukte. Althans we maken ons druk. En laten we ons leiden door prikkels. De Whatsapp blijft maar geluidjes geven, hup snel reageren want anders wordt de ander misschien boos. O en waarom hoor ik niks van die ander? Snel kijken of die ander online is geweest, ja en waarom hoor ik niks. Ken je dat? O wacht de telefoon gaat. Straks niet vergeten de wasmachine aan te zetten en helemaal niet vergeten om deze leeg te halen. Wat eten we eigenlijk vanavond? Straks maar een boodschappenbriefje maken. En ondertussen ook nog even werken. Laten we nog even kijken of Facebook, en o zo leuk Tiktok. Allemaal leuke en geinige filmpjes. En wat een leuke ideeën. Het weekend moet er geklust worden, op visite, de sport, een serie kijken en voordat je het weet is het weer de volgende week.

Prikkels

Sociale media prikkels

De doodsteek voor ons brein. Velen, ook ik laten ons er door leiden. Iedere ochtend standaard alle sociale media apps bij langs. Of er nog wat te melden is. En dan lees je van alles, je hele brein stroomt alweer vol, met narigheid, negatieve zaken en andere informatie waar je eigenlijk helemaal niks aan hebt. Al die prikkels van buitenaf die je zelf toestaat om in je brein te komen. Heel snel afgeleid. Daar waar je vroeger nog eens een boek las, laat je je leiden door je telefoon. We praten niet meer met elkaar. We bellen niet meer met elkaar. Gewoon even snel een appje. En dan snel een appje terug omdat het moet. Terwijl je misschien zelf niet zo’n “apper” bent. Of als je geen beller bent is Whatsapp een mooie uitkomst. Of neem nu Tiktok, iedere avond als ik in bed lig, moet ik even tiktokken. Maar waarom eigenlijk. Wat voegt het toe aan mijn leven?

Hersenmist

Mijn hoofd heeft regelmatig last van hersenmist. Nu zeg ik dan wel eens gekscherend de overgang. Daar kun je namelijk heel veel opgooien. Maar door alle prikkels is ons brein niet meer in staat prioriteiten te stellen, want een pingeltje betekent actie voor je brein. Je moet gewoon even antwoorden. Of je nu wilt of niet. Want tja uit fatsoen wil je antwoorden. En overkomt het jou ook wel eens, dat je iets wou doen, en dat je afgeleid bent en het dan vergeten bent? Mij regelmatig. Mijn brein zit soms zo vol, dat ik regelmatig de kluts even kwijt ben. Mijn spanningsboog op enorme spanning staat. Omdat ik dingen aan het vergeten ben, door alle drukte van prikkels. Die ik mijzelf aandoe.

Bewustwording

Waarom doen we ons dit zelf aan. Of laat ik het zo omschrijven, waarom doe ik mezelf dat aan. Iedereen moet het uiteraard zelf weten. Ik merk dat ik door alle prikkels, gejaagd wordt, dat ik dingen vergeet, dat het me irriteert, dat het mij niet goeddoet. Want ik ben, al zeg ik het zelf, creatief, vind het leuk om wat te rommelen in en rondom mijn huis. Om artikelen te schrijven, boeken te redigeren, te fietsen en ja ook gewoon eens lekker te bingewatchen. Ik heb een drukke baan, en al die prikkels daarom heen is best veel. Ik doe het mezelf aan hoor, dus zoek ik zelf naar oplossingen of stel hulpvragen. Of krijg ongevraagd advies, die in deze zeer welkom is. Een mens wordt ouder, ik ook, en dan moet je echt je eigen grenzen bewaken.

Wat kun je tegen al die prikkels doen

Of wat doe ik? Ik heb inmiddels wat sociale media apps van mijn telefoon gegooid, zodat ik niet meer iedere dag een aantal keren het standaard rondje doe op sociale media. Ook heb ik wat accounts opgeheven. Het is in het begin lastig, om even van je rituelen vandaan te zijn. Maar ik kan 1 ding zeggen het helpt. Betekent wel dat ik dieper in mijzelf moet afdalen of dingen moet erkennen waar ik wat mee moet. Of niet dat is ook een keuze. Want sommige dingen zijn zoals ze zijn maar dan moet het niet zo zijn dat het dagelijkse ritueel van sociale media etc een uitvlucht moet zijn.

En mocht je spanningsboog te strak gespannen zijn, dan is een ademhalingsoefening (die ik onlangs kreeg aangereikt) een goede. Diep inademen door je neus, even vasthouden en via je mond weer uitademen. En dat doe je dan tien keer. Is ook erg goed voor opgekropte emoties. Praat met je huisdier als je die hebt. Mediteren geeft ook een stukje rust.

En wat nog meer?

Leg je telefoon een poosje weg, zet het geluid uit en geniet van de rust. En ja je zult in het begin dat lastig vinden maar je hoeft toch niet altijd bereikbaar te zijn? Want stel je eens de vraag, is een ander ook altijd voor jou bereikbaar? En dat hoeft ook niet. Zet een lekker muziekje op, pak je kopje koffie en geniet van het moment met jezelf. En ja je brein gaat op volle toeren draaien want je moet nog zoveel. Van jezelf dan. Het stemmetje in jou. Of dat je je verplicht voelt. En dat doe je jezelf aan, dat klinkt hard. Dat vond ik bij mezelf ook. Maar de realiteit is dat het wel zo is. Al wil ik het liever niet horen.

Afleiding

En natuurlijk zijn al die sociale media apps een mooie afleiding. Om niet tot jezelf te komen, en aldoor met andere zaken bezig te zijn, zodat je even niet aan je eigen emoties hoeft te denken. Want dat is lastig. Maar hoe fijn is het als je erkent dat dingen er zijn, er mogen zijn, zonder jezelf te verliezen. Dat je je eigen grenzen kan en mag bewaken. Dan zou de hele wereld een stuk rustiger zijn. Amen.

Extra info

Vrienden voor het leven: hoe onderhoud je vriendschappen?
Zelfmedelijden: De kunst van het jezelf in de maling nemen
Zo kom je deze zomer tot rust in de tuin

Bronvermelding

© Foto: 123rf.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *